






 |
|
Cursos
Anunciados:
 |
La
Asociación Noruega de Profesores de Español-Den
norske spansklærerforeningen (ANPE-Norge) organiza los
días 11 y 12 de noviembre de 2011, en el instituto Heimdal
vgs de Trondheim, un curso práctico de dos días
con el título: El mundo mágico del
español. Este curso es el resultado de la
colaboración entre la Acción Cultural Exterior
del Ministerio de Asuntos Exteriores de España,
Asesoría Técnica de Educación de la
Embajada de España en Oslo, el Instituto Heimdal vgs de
Trondheim y la Asociación Noruega de Profesores de
Español. Páginas del curso |
 |
La
Asociación Noruega de Profesores de Español-Den
norske spansklærerforeningen (ANPE-Norge) organiza los
días 23 y 24 de septiembre de 2011, en
colaboración con el instituto Sortland vgs de Sortland, un
curso práctico de dos días con el
título: Enseñar la lengua
española en el norte noruego. Páginas del curso |
Realizados:
 |
Praktisk
kurs: Spanskundervisning på ungdomstrinnet.
Lillestrøm vgs Januar 2010 |
 |
Felles
språklærerdag ved Universitetsbiblioteket i Oslo.
Praktisk tilnærming til fremmedspråk. Utfordringene
med gjennomføringen av Kunnskapsløftet. Oslo.
Bibliotek for humaniora og samfunnsvitenskap. 21. 11.2009 |
 |
Las
TICs en la enseñanza de E/LE. Bodø.
Høyskole i Bodø. 05-06/02-2009 |
 |
Hotpotatoes+YouTube
para profesores de español / for spansklærere.
Oslo. Bibliotek for humaniora og samfunnsvitenskap. 02.02.2008 |
ANPEs
kursportefølje:
 |
Vurdering i
fremmedspråk/spansk. Beskrivelse.
Kursholder er Sonja Skjær
Kurset kan tilbys med
tilpasset innhold og lengde innen følgende komponenter:
- Læreplanen og
vurderingsforskriften:
Hva og hvordan vurdere? (1-2 timer). Kurset er
en innføring i vurdering i forhold til de to viktigste
styringsdokumentene i K06 ang. vurdering (krav, retningslinjer,
prinsipper) og hva som konkret skal vurderes i fremmedspråk
og på hvilken måte vurderingen bør
foregå.
- Underveisvurdering og
sluttvurdering. (1-3 timer). Kurset tar for seg
hva og hvordan vurdere underveis i et kurs (med og uten karakter) og
hvordan sluttvurdering foretas lokalt (standpunkt og evt. muntlig
eksamen) og sentralt (skriftlig eksamen i vgo).
- Muntlig eksamen i K06 (presentasjon eller
"verksted" eller begge deler). (1-6 timer).
Kurset kan bestå bare av en innføring i hvordan en
muntlig eksamen i fremmedspråk bør være
for å være i tråd med
læreplanen og viktige vurderingsprinsipper, eller det kan
bestå av en slik innføring med
etterfølgende "verkstedsarbeid" og diskusjon.
- Skriftlig eksamen i K06 (presentasjon eller
"verksted" eller begge deler). 1-6 timer.
Kurset kan være en presentasjon og analyse av skriftlig
eksamen etter K06 i forhold til viktige prinsipper, ulike oppgavetyper
osv., eller det kan være en slik innledende presentasjon
etterfulgt av konkret vurderingsarbeid basert på reelle
eksamensbesvarelser.
|
 |
IKT for spansklærere
Kursholder er José María Izquierdo
Kurset kan tilbys med
tilpasset innhold og lengde innen følgende komponenter:
- Hva er e-læring.
Innføring. (1
time). E-læring (forkortelse for
elektronisk læring) er en interaktiv form for distribuert
opplæring, hvor de som lærer får
lærestoffet presentert via Internett og svarer på
oppgaver via nettet. Eleven får også respons og
tilbakemelding på sine oppgavesvar, menyvalg osv videre,
enten fra et dataprogram eller fra en lærer.
- Hot Potatoes JQuiz. . (2 timer).Hot
Potatoes er en samling gratisprogrammer. Med enkle grep produseres
oppgaver som lagres som nettsider. Den som lager oppgavene har full
kontroll over dem. Hot Potatoes er en form for
oppgaveløsning som gir elevene umiddelbar tilbakemelding.
Med Hot Potatoes kan man lage spørsmålsbaserte
tester, utfyllingsøvelser, setningsøvelser,
sammenkoblinger og kryssord.
- Hot Potatoes JCloze. (2
timer). Hot Potatoes er en samling gratisprogrammer. Med enkle grep
produseres oppgaver som lagres som nettsider. Den som lager oppgavene
har full kontroll over dem. Hot Potatoes er en form for
oppgaveløsning som gir elevene umiddelbar tilbakemelding.
Med Hot Potatoes kan man lage spørsmålsbaserte
tester, utfyllingsøvelser, setningsøvelser,
sammenkoblinger og kryssord.
- Hot Potatoes JMix. (2
timer). Hot Potatoes er en samling gratisprogrammer. Med enkle grep
produseres oppgaver som lagres som nettsider. Den som lager oppgavene
har full kontroll over dem. Hot Potatoes er en form for
oppgaveløsning som gir elevene umiddelbar tilbakemelding.
Med Hot Potatoes kan man lage spørsmålsbaserte
tester, utfyllingsøvelser, setningsøvelser,
sammenkoblinger og kryssord.
- Hot Potatoes JMatch.(2 timer). Hot Potatoes er en samling
gratisprogrammer. Med enkle grep produseres
oppgaver som lagres som nettsider. Den som lager oppgavene har full
kontroll over dem. Hot Potatoes er en form for
oppgaveløsning som gir elevene umiddelbar tilbakemelding.
Med Hot Potatoes kan man lage spørsmålsbaserte
tester, utfyllingsøvelser, setningsøvelser,
sammenkoblinger og kryssord.
- Bruk av video i undervisningen I.
MovieMaker, Photo Story og YouTube. (2-3
timer). Podkasting er en måte å publisere lyd-
eller videoopptak på Internett som kan abonneres på
ved hjelp av RSS. Podkasting (eng. podcasting) er en
sammenslåing av ordene iPod og kringkasting (broadcasting).
Du kan blant annet bruke programmene Juice (tidligere iPoder), iTunes
og winamp (nyere utgaver) til å abonnere på og
finne slike Podcaster. Nettleserene Opera, Firefox og Safari har
RSS-leser innbygd og viser lenker til filene som man så kan
åpne direkte, lagre som bokmerke eller lime inn i
favorittspilleren. Det finnes i dag et bredt utvalg av spillere som kan
åpne lydfiler over http. Kilde: Wikipedia
(8/4-2009).
- Bruk av video i undervisningen II.
Podkasting. (2-3 timer). Podkasting
er en måte å publisere lyd- eller videoopptak
på Internett som kan abonneres på ved hjelp av RSS.
Podkasting (eng. podcasting) er en sammenslåing av ordene
iPod og kringkasting (broadcasting). Du kan blant annet bruke
programmene Juice (tidligere iPoder), iTunes og winamp (nyere utgaver)
til å abonnere på og finne slike Podcaster.
Nettleserene Opera, Firefox og Safari har RSS-leser innbygd og viser
lenker til filene som man så kan åpne direkte,
lagre som bokmerke eller lime inn i favorittspilleren. Det finnes i dag
et bredt utvalg av spillere som kan åpne lydfiler over http.
Kilde: Wikipedia (8/4-2009).
- Bruk av wiki i undervisningen.
(2-3 timer). Med en
wiki kan en lærer produsere sine egne websider om konkrete
emner som kan være nyttige for hans/hennes elever eller
studenter. Wikiene kan innholde kompletterende informasjon eller
tilleggsinformasjon for undervisningstimene. Studentene eller elevene
kan lage individuelle eller gruppewebquest eller skattejakter med denne
teknologien.
Wikiene kan brukes med
eller uten plattform (Fronter eller It's learning).
- Bruk av blogg i undervisningen. (2-3 timer). Med en blogg kan en
lærer produsere sine egne websider om konkrete emner som kan
være nyttige for hans/hennes elever eller studenter. Bloggene
kan innholde kompletterende informasjon eller tilleggsinformasjon for
undervisningstimene.
Bloggene kan brukes med
eller uten plattform (Fronter eller It's learning).
- To didaktiseringsmetoder med ikt:
WebQuest og Skattejakt i undervisningen. Skattejakt. (2-3
timer). En Skattejakt er en enkel didaktisk aktivitet som lages og
brukes ved hjelp av Internett. Den består av en rekke
spørsmål og en liste med nettadresser der svarene
på spørsmålene kan finnes, enten direkte
eller de kan utledes av informasjonen som finnes der. Skattejakten
inneholder et stort spørsmål til slutt som
forutsetter at elevene/studentene integrerer og anvender kunnskapen de
har fått gjennom å lete seg fram til svarene
på de mindre spørsmålene.
- To didaktiseringsmetoder med ikt: WebQuest
og Skattejakt i undervisningen. WebQuest. (2-3
timer). En WebQuest er et internettbasert undervisningsopplegg der
læreren lager et opplegg basert på en bestemt mal
med oppgave, forslag til kilder/adresser, evalueringsprosedyrer etc.
som elvene/studentene gjennomfører som et
"forskningsoppdrag". Både opplegget og (det meste av)
informasjonen elevene skal arbeide med og hente inn, finnes
på nettet, og de må samarbeide aktivt for
å bruke kildene fornuftig og løse oppdraget
hensiktsmessig. Kilde: Wikipedia
(8/4-2009). Webquestene kan integreres i wikier, blogger eller vanlige
websider og kan brukes med eller uten plattform (Fronter eller It's
learning).
|
 |
Gramática a la carta
Kursholder er Maximino Ruiz Rufino
Kurset kan tilbys med
tilpasset innhold og lengde innen følgende komponenter:
- Hvis du er en
spansklærer som enten lurer på noe konkret innenfor
spansk grammatikk eller som alltid har hatt lyst til å
gå dypere i et bestemt språklig tema, så
er dette kurset noe for deg. Uansett, opplegget blir langt fra kun en
ren teoretisk gjennomgang. I felleskap og ved hjelp av konkrete
eksempler, tekster og oppgaver skal vi resonnere oss frem til teorien
som ligger i bunnen. Send dine forslag til kursholderen (som dessuten
kan friste med temaene fra bloggen El
Cascanueces de gramática).
|
 |
Conversación y actividades orales
Kursholder er Susana
Piedrasanta
Kurset kan tilbys med
tilpasset innhold og lengde innen følgende komponenter:
- Praktiske
muntlige aktiviteter. Kurset består av en rekke av praktiske
ideer som kan hjelpe språklærerne å
få elevene til å snakke fra første
undervisningsuke. (Verksted 2-3 timer)
|
|